MediaCampaign - Discovering, inter-relating and navigating cross-media campaign knowledge

Das Wissen wie viel Geld welcher Mitbewerber in Medienkampagnen für Produkte jeder Art investiert hat, ist für die oberste Managementschicht eine wichtige Grundlage um strategische Entscheidungen treffen zu können. Unter einer Medienkampagne versteht man alle Aktionen und Maßnahmen die notwendig sind, um eine konkrete Zielvorstellung umsetzen zu können. Eine konkrete Zielvorstellung könnte z.B. die Vermarktung eines neuen Fahrzeuges sein, mögliche Maßnahmen wären dafür etwa: Schaltung von Werbungen in verschiedenen Medien (TV, Radio, Presse, Internet, ?), Informationsveranstaltungen bei diversen Händlern, Preisausschreiben usw. Informationen dieser Art werden von Medienbeobachtungsfirmen gesammelt, um die globalen Ausgaben im Werbemarkt möglichst genau abschätzen zu können. Diese Aufgabe erfordert einen komplexen Arbeitsablauf und wird derzeit weitestgehend manuell mit hohem Kostenaufwand durchgeführt. Die wissenschaftlichen Ziele dieses Projektes umfassten:

  • Audiovisuelle Analyse, Identifikation und Tracking von neuen Werbespots und Werbekampagnen. Das System beurteilt anhand einer Datenbank bekannter Werbespots, ob ein Spot neu - oder zu bereits vorhandenen ähnlich ist.
  • Definition eines Wissensmodells für die semantische Beschreibung von Medienkampagnen, die Identifikation von neuen und die Verfolgung von bestehenden Medienkampagnen in verschiedenen Medien und die Modellierung von domänenspezifischen Ontologien um Kampagnen über verschiedene Medien und Länder in Verbindung setzen zu können.

Für JOANNEUM RESEARCH gingen zwei konkrete Produkte (BrandDetector und PrimaRS) im Bereich Medienbeobachtung hervor. BrandDetector bietet die Erkennung von Firmen- und Produktlogos in Videoinhalten (z.B. Werbebannern in Sportstadien oder entlang Rennstrecken) sowie deren statistische Auswertung. PrimaRS (Print Media Recognition System) unterstützt die Erkennung von Werbeeinschaltungen und deren Zuordnung zu laufenden Werbekampagnen in Printmedien. Das System beurteilt anhand einer Datenbank bekannter Werbeeinschaltungen, ob eine Werbeeinschaltung neu ist oder ob sie einer bereits vorhandenen Einschaltung ähnlich ist (oder dieser vollständig gleicht).

Siehe auch: www.media-campaign.eu/www.media-campaign.eu/exploitation-opportunities.html, BrandDetector und PrimaRS

MediaCampaign - Discovering, inter-relating and navigating cross-media campaign knowledge

MediaCampaign?s scope of activity was the discovery and inter-relation of advertisements and campaigns, i. e. to relate advertisements semantically belonging together, across different countries and different media. The project targeted the advertisement monitoring market. Executives and analysts need up-to-date information on how much their competitors are investing in different media and countries. Obtaining this information quickly enables decision makers to assess their competitor's activity and market performance. Such information is gathered through global advertisement expenditure measurement performed by media monitoring companies. The collection of this type of business data is a very complex task and it is done mainly manually.

Within the project there was a number of challenging research objectives.

  • Identification and tracking of new ads (creatives) and campaigns: To analyze audio-visual advertisements for the automatic generation of metadata that could be used to investigate the similarity of advertisements. This was realized by a multimodal analysis of the media content (text, audio and video). Visual analysis of advertisements by using e.g. colour, shape, text and logos based features, to discover identical and similar creatives, robustly was used.
  • To model media campaigns appropriate, the Media Presence and Campaign Ontology (MEPCO) was defined. This ontology includes the media presence information, like advertisements, references, articles, or broadcasting channels. MEPCO is for a general cross-media level, extended with fine-grained specifications for the different media. The second goal was Cross-country tracking of campaigns.

Exploitable results are mainly software (e.g. BrandDetector, PrimaRS ? Print Media Advertisement Recognition System, SoftNews) which is the foundation for the consortium partners to broaden their portfolio of products and initiate commercial activities after the end of the project. The project results are for media monitoring companies such as Nielson Media Research, market research institutes, publishing and advertising companies, and creative agencies. The benefits for these customers are enhanced productivity. That means less operator time is needed to collect this type of business information.

See also: www.media-campaign.euwww.media-campaign.eu/exploitation-opportunities.html, BrandDetector and PrimaRS